På en marknad finns alltid, eller i en stor procentandel av branschen, konkurrens. Konkurrens innebär att två eller fler företag tävlar om att sälja sina produkter till samma kundkrets. Exempelvis kan två biltillverkare tävla om vem som säljer flest bilar eller så kan teknikföretag tävla i vem som säljer flest datorer.
Teknikbranschen
Inom teknikbranschen är konkurrens allenarådande. Konkurrens är en förutsättning för att produkterna ständigt blir bättre. Om ett företag gör en komponent bättre så vill givetvis det andra företaget lista ut vad konkurrenten gjorde som var bra. Företagen kan tävla i olika segment. Vissa företag kanske nischar sig mot snabba datorer medan ett annat företag nischar sig mot att hårdvaran ska vara top notch, exempelvis att webbkameran ska vara i världsklass.
Klädbranschen
Kläder är saker som inte går att uppdatera så mycket från år till år som teknik kan göras. Däremot kan trender och annat influera branschen så att vissa plagg görs mer en höst och andra plagg görs mer en annan höst. Second hand är också trendigt numera, från att inte ha varit så populärt. Det blir en cirkelekonomi som är bra för miljön och djur samt oss själva och våra plånböcker.