Vi har alla en mängd värderingar och övertygelser som utgör delar av våra personligheter och de vi anser oss vara. Men vad händer när övertygelserna begränsar dig och intalar dig att tro något som kanske inte är sant? Ta en titt inåt och upptäck var du begränsar dig själv, så kan det hjälpa dig att utveckla både din personlighet och ditt företagande.

Hur begränsar du dig själv?

Hur tänker du om dig själv? Hur skulle du beskriva dig själv inför någon annan? Det kan vara de första ledtrådarna till att börja nysta i din självkänsla och hur du värderar dig själv. Ofta har vi lättare att beskriva våra tillkortakommanden än sådant vi är riktigt bra på, och även våra positiva sidor följs ofta av ett ”men” och så en förklaring om varför vi egentligen inte är så bra eller duktiga. När du är egenföretagare kan det här ställa till problem, eftersom du ofta kommer befinna dig i situationer där du behöver sälja antingen dina varor eller tjänster. Och är du inte tillräckligt trygg i dig själv och din kunskap – hur ska då dina kunder kunna vara det?

 

Att jobba med självutveckling är något som alltid kommer gynna både dig och ditt företag, och att titta extra mycket på vilka begränsande övertygelser du har om dig själv kan resultera i riktigt stora framsteg. En tro på att du inte är tillräckligt bra på det du gör, att du inte alls är en försäljare, kanske visar sig vara fullkomligt fel. Kanske det är något du har intalat dig själv beroende på något som hände för åratal sedan. Det är därför det är så viktigt att reda ut de här idéerna och omvärdera dig själv. Kanske du är en grym försäljare! Det finns sätt i företagandet som tar dig närmare självkänslan i exempelvis försäljning, och ett av dem är att skapa intressanta nyhetsbrev till dina kunder. Där kan du träna på att beskriva och sälja in din kunskap, på ett sätt som inte känns alltför överväldigande. Sakta men säkert lär du dig att ta plats och visa på just din expertis, och allt eftersom du känner dig trygg i det utökar du din försäljningsteknik. Hitta smarta sätt för marknadsföring och ta det steg för steg. Ju mer du inser dina styrkor och jobbar med dem, desto säkrare kommer du bli i din försäljning och i ditt företagande.

Ta hjälp av andra

Att vara egen företagare är så mycket mer än att visa upp dig utåt – det är minst lika mycket ett inre arbete, som vi har sett i den här artikeln. Läs på och ta till vara kunskap från andra som gjort samma sorts resa, och applicera deras lärdomar och tekniker på dig själv. Livet handlar om att utvecklas, så ta den här möjligheten att resa dig för att uppnå din fulla potential.

av kalle