Det finns många försäljare (butiker, restauranger och så vidare i Sverige) och att nämna samtliga affärsverksamheter är omöjligt i en sådan här liten artikel. Däremot går det bra att redogöra för vanliga branscher och några av de största aktörerna inom dessa.
Systembolaget
Affärskedjan Systembolaget AB har monopol på att försälja alkohol i Sverige. Det är den aktören som har rätt att sälja alkoholhaltiga drycker med en alkoholhalt som överstiger 3,5 procent. Försäljning sker under förutsättning att köparen har fyllt 20 år och inte är berusad. Dessa krav är stadgade i lag och är således absoluta.
Hemelektronikbranschen
Hemelektronikbranschen är en av de mest prispressade branscherna i Sverige. I princip kostar varorna lika mycket hos samtliga aktörer, därför nischar sig ofta butikerna mot olika områden. Aktören Netonnet är en av de större aktörerna som lyckats hålla sig kvar på marknaden. Deras lagershoppar påminner till stora delar om IKEA:s varuhus och det finns olika avdelningar. Ett vinnande koncept måhända?
Möbelbranschen
Ovan nämnda IKEA är den absoluta jätten på möbler i Sverige och har varuhus över hela världen. Du kan gå på IKEA i Moskva, Berlin eller i Älmhult, vilket gör varuhuset tämligen unikt. IKEA:s idé om att kunden själv sätter ihop möbeln gör att varorna blir billigare att tillverka, samtidigt som varuhusens lager kan göras betydligt mindre än om möblerna vore ihopskruvade direkt i fabrik.
Andra konkurrenter är Mio och Jysk, för att bara nämna några exempel.
Matbranschen
Matbranschen är i ständig utveckling men trots det finns aktörer som funnits i decennier. Max Hamburgare, McDonald’s och andra aktörer finns över hela världen och har gjort så i flera decennier. Du behöver aldrig gå hungrig när du besöker en stad.