Vill du starta ett eget företag där försäljning står i fokus? Att jobba med försäljning kan innebära många saker, men i denna text kommer vi att fokusera på den klassiska telefonförsäljningen. Att sälja produkter och tjänster över telefon har länge varit ett mycket effektivt och enkelt sätt att få tag på nya kunder, men hur kommer man igång och vad ska man tänka på?

Som telefonförsäljare kommer du att i snitt nå ut till 33 av 100 personer. Jämför man med ett utskick via mejl eller brev på posten når dessa endast 1 % eller ännu färre. Att komma igång är dessutom väldigt enkelt. Det enda du behöver är en produkt eller tjänst att sälja, en telefon och en lista med telefonnummer. När det gäller det sistnämnda är det naturligtvis viktigt att du hämtar telefonnummer på personer inom målgruppen.

Registrera företag eller frilansa?

Förr fanns det inga andra alternativ än att registrera ett företag när du ville starta eget, men idag kan du istället använda dig av tjänster som Frilans Finans. På https://www.frilansfinans.se/ kan du läsa mer om vad företaget kan erbjuda dig som frilansare, men i grund och botten fungerar de som en arbetsgivare som hjälper dig att fakturera till slutkund. Att frilansa som telefonförsäljare är fullt möjligt. Har du ingen egen produkt som du vill sälja kan du med fördel ansluta dig till större bolag. Några kända företag som gärna använder sig av telefonförsäljning är Com Hem, Tre, Telia och olika energibolag.

Stick ut från mängden

Att bli uppringd av en telefonförsäljare är sällan roligt och det är något som du behöver ha i åtanke när du ger dig in i branschen. Du har säkerligen själv varit med om att en säljare ringer på helt fel tid eller försöker pracka på dig produkter eller tjänster som du inte är i behov av. Om du vill lyckas med ditt eget företag gäller det att sticka ut ur mängden. Skippa alla påtryckningar och satsa istället på att ringa med klass och finess. Du behöver inte gå en säljkurs, även om det absolut är att rekommendera. I många fall räcker det med att du har respekt för den person som du kommer i kontakt med. Det är trots allt en potentiell kund som du pratar med och personen kommer att få en betydligt trevligare upplevelse av samtalet om du för dig på rätt sätt.

Sälj en produkt som du brinner för

Om du inte tror på produkten eller tjänsten som du säljer kommer inte kunden heller att göra det. Det är sedan länge känt. Därför är det viktigt att du satsar på försäljning inom ett område som du har intresse och kunskap om. Det spelar ingen roll om det är skönhetsprodukter eller elektronik som du ska sälja, utan hur mycket du faktiskt tror på produkten i fråga. Säg inte bara att den är bra, utan förklara för kunden vilka fördelar som finns och hur produkten/tjänsten kommer att göra nytta för just den person som du har på andra sidan luren.

av kalle